Zagovornik načela enakosti je državnim organom in lokalnim skupnostim kot zavezancem za zagotavljanje varstva pred diskriminacijo priporočil, naj bodo pri pripravi posebnih ukrepov za odpravo slabšega položaja ranljivih skupin pozorni na zakonsko določena pravila za sprejemanje takih ukrepov. Opozoril je, da je posebne ukrepe kot dopustno izjemo od prepovedi diskriminacije po Zakonu o varstvu pred diskriminacijo možno uvesti le, če so izvedeni skladno z zakonskimi zahtevami.
Zagovornik je v več ocenah diskriminatornosti predpisov kot neskladne z Zakonom o varstvu pred diskriminacijo (ZVarD) ocenil nekatere rešitve, ki so bile uvedene s sicer legitimnim namenom odpraviti manj ugoden položaj ranljivih skupin.
Uvedbo posebnih ukrepov je tako prepoznal npr. pri solidarnostnem dodatku za odpravo posledic energetske revščine in Zakonu o spodbujanju digitalne vključenosti ter ocenil, da v teh primerih niso bili uvedeni na primeren način. Niso temeljili na analizah, ki bi potrjevale slabši položaj določenih skupin, ali pa skupine niso bile ustrezno določene; med skupinami s slabšim premoženjskim stanjem so bile tudi skupine, ki so bile v neprimerljivo boljšem premoženjskem položaju, zato njihova uvrstitev med upravičence ni bila upravičena. Predlagatelj predpisa, ki je navajal podlago za izvajanje posebnih ukrepov, tudi ni izkazal primernosti in nujne potrebnosti posebnih ukrepov za določene skupine glede na cilje, ki so jih ukrepi zasledovali.
ZVarD v 17. in 18. členu za uvajanje posebnih ukrepov predvideva določena merila, ki zagotovijo, da z ukrepi ne bi poglobili obstoječih neenakosti v družbi ali celo povzročili nove diskriminacije.
V priporočilu o uvajanju posebnih ukrepov zato Zagovornik državnim organom in lokalnim skupnostim priporoča, naj se dosledno držijo zakonskih zahtev tudi pri tem načinu zagotavljanja varstva pred diskriminacijo.
Posebne ukrepe je treba vedno pripraviti na podlagi analiz, ki potrjujejo dejanski obstoj manj ugodnega položaja oseb z določeno osebno okoliščino. Za odpravo tako ugotovljenega manj ugodnega položaja je treba izbrati takšne ukrepe, da je z njimi možno doseči izboljšave in da je to možno doseči samo s temi izbranimi ukrepi, ne pa tudi s kakšnimi blažjimi. Pomembno je tudi, da so ukrepi začasni in prenehajo veljati takoj, ko z njimi dosežemo željene izboljšave – kar pomeni, da je treba učinke teh ukrepov tudi stalno meriti.
To je kratek povzetek priporočila, ki je dostopno na povezavi https://zagovornik.si/izdelki/priporocilo-zagovornika-nacela-enakosti-glede-sprejemanja-posebnih-ukrepov/.